My Photo
Name:
Location: Kepala Batas, Penang, Malaysia

Sunday, June 21, 2009

Harga Menjadi Seorang Bapa


Semalam hari abu kata anak-anak. Dari pagi tak berhenti-henti SMS masuk. Dari anak-anak yang ada di 5 buah negeri di Malaysia. Hati saya tersentuh dengan ingatan dari anak-anak. Bila buka blog macam-macam mereka tulis tentang saya. Rata-rata mengatakan saya abu yang tegas Memang saya tegas tentang soal agama, akhlaq dan pelajaran. Saya biasa hidup sangat susah tetapi kerana ketegasan emak dan perhatian abah membuat kami enam beradik berjaya ke universiti. Jika saya tidak tegas untuk mendisiplinkan anak-anak belum pasti mereka dapat sampai ke tahap sekarang. Saya bersyukur 3 orang anak telah mencapai tahap Sarjana Muda, seorang masih mengejar Bsc Engineering , seorang di Kolej & masih ada 2 orang di sekolah menengah. Walau apa pun saya memang sangat sayang kepada semua anak-anak saya. Bohonglah kalau hati saya tidak pernah luka atau keciwa dengan sikap mereka. Tetapi sebagai hamba Allah saya tetap tidak pernah putus-putus berdoa agar Allah memberi hidayah dan membuka hati-hati mereka. Untuk menerima nasihat, untuk berbuat baik, dan menunai tuntutan agama. Memang saya pernah jatuh sakit kerana mereka tetapi saya tahu inilah harga menjadi seorang bapa . Saya tahu jika tidak nakal bukan budak-budak namanya. Kenakalan itu ada batasnya dan alhamdulillah saya bersyukur kerana anak-anak sudah memahami kenapa saya dan isteri bersikap tegas ketika mereka kecil. Kini kami sudah mencapai setengah abad, kami hanya ingin menghabiskan sisa usia dengan membaiki amalan diri sebagai bekalan mati. Segala yang baik jadikan panduan dan yang buruk jadikan sempadan. saya berdoa agar anak-anak saya berjaya mendidik anak-anak mereka kelak lebih baik dari apa yang dapat saya dan isteri beri kepada mereka. Jika dipanjangkan umur saya dan isteri sentiasa ada untuk membantu memberi nasihat dan panadangan jika mereka meminta pandangan. Terima kasih untuk semua anak-anak yang tercinta.

4 Comments:

Blogger Lady Qay said...

abu, kami sayang abu....abu yang d best

June 22, 2009 at 5:41 PM  
Blogger We Haus Enterprises said...

ummi pun tumpang terharu baca post anak-anak. Tiap kali baca mesti meleleh air mata. Tak sangka dah 28 tahun hidup bersama.Zaman sukar hampir berlalu sudah nampak cahaya di hujung terowong yang panjang ini. Kakak langkahmu baru bermula...persiapkanlah diri mu dan Zulffi memikul beban yang berat ini dan sangat tinggi nilanya.

June 22, 2009 at 6:24 PM  
Blogger Ibu Alin said...

tahniah.. akhirnya blog ini di update... hehehe

June 24, 2009 at 2:36 AM  
Blogger edan coba said...

kamu cemerlang sebagai bapa..
untunglah anak2 kamu wahai teman.
:)

August 7, 2009 at 6:35 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home